Veldhuis & Kemper schrijven niet bewust lijfliedjes

Door Novum, donderdag 13 november 2014 10:28, views: 8, bron: Novum

(Novum) - Nummers van Veldhuis & Kemper lijken geregeld geschreven met een bepaalde groep fans in het achterhoofd. Toch is dat niet per se de intentie van het duo. "Het klinkt misschien een beetje romantisch, maar ik schrijf het liedje echt voor het liedje. Eigenlijk bestaat het liedje soms al, alleen moeten we het nog schrijven", zegt Richard Kemper tegen Novum Nieuws.

"Je schrijft die liedjes samen, je zet ze op cd en daarna zijn ze niet meer van ons. Ze zijn van de wereld en de mensen mogen ermee doen wat ze willen", legt de cabaretier uit. "Ons liedje Half Zo Echt is een soort lijflied geworden voor ouders met kinderen met het syndroom van Down. Zo zie je dat liedjes hun eigen weg vinden."


Hoewel het duo niet bewust lijfliederen pent, is het wel mooi als het publiek nummers omarmt. "Ik Wou dat Ik Jou Was werd heel vaak in de gayscene gedraaid. Dat mannen of vrouwen tegenover elkaar stonden te zingen: ik wou dat ik jou was. De ene was dan al openlijk homo en de ander niet. Dat is echt te gek", vertelt Remco Veldhuis over hun hit uit 2003. "Er zijn in die periode veel stellen ontstaan en die komen nog steeds trouw naar al onze voorstellingen. Ze willen het blijven zien en dat is heel mooi."


De liedjes en cabaretteksten schrijven de mannen echter niet samen. "Als je samen schrijft, begin je ongemerkt al aan een compromis. Dan kom je nooit tot de pure vorm", zegt de 41-jarige Veldhuis. "Als je samen iets ontwikkelt, dan sleutel je er samen aan en wordt het daardoor een stuk minder puur."


Wel hakt het duo samen knopen door over liedjes en cabaretteksten. "Meestal heeft een van ons een gedachte of zin. Een haakje", legt de 44-jarige Kemper uit. "We geven elkaar feedback en dan gaan we er zelf weer mee verder. Tot een moment dat de tijdsdruk heel hoog wordt en dan gaan we er samen voor zitten."


Beslissingen nemen over teksten gaat niet altijd zonder irritaties. "Eerst ben je misschien koppig, maar daarna wil je dat de ander het goed vindt en ga je de kritiek begrijpen", legt Kemper uit. De cabaretiers zijn achteraf dan ook blij met het resultaat. "Ik sta zelfs achter dingen waar ik niet helemaal achter sta."


Ook achter het zesde studioalbum Of de Gladiolen, dat vrijdag verschijnt, staan Veldhuis & Kemper volledig. "Ik denk dat het een persoonlijker album is geworden dan de platen hiervoor", zegt Kemper. Zowel het album als het gelijknamige theaterprogramma werd onder meer geïnspireerd door het maken van keuzes. "Het is alles of niets. Liever in vol ornaat de mist in gaan dan weifelend op zeker."


Een veelgehoord woord in de teksten op de plaat is 'huis'. Ook op het toneel staat een huis. "Huis vinden wij een ijzersterk symbool", legt Veldhuis uit. "Het is de plek waar van alles gebeurt, waar wordt gevochten en wordt gevreeën. Je kinderen worden er geboren, maar je ouders gaan er dood."


Na zes platen is het voor de mannen nog steeds spannend om een album uit te brengen. "Aan de ene kant weet je dat het niet goed gaat met de cd-industrie en ondertussen heb je in je lijf de drang om liedjes te maken die je aan het grote publiek wil laten horen", zegt Veldhuis. "Het is altijd afwachten wat het publiek vindt. Met een cd word je geconfronteerd met reacties. Dat kunnen soms rotopmerkingen zijn, maar ook complimenten."

Gekoppelde artiesten


bottrap