logo songteksten.net

'Critici: Toni Erdmann en Elle winnen Cannes'

CANNES - De Duitse komedie Toni Erdmann en de thriller Elle van regisseur Paul Verhoeven waren de sterkste titels uit de competitie van het festival van Cannes dit jaar. Dat blijkt uit een enquĂȘte die de gezaghebbende website Indiewire heeft gehouden onder 25 internationale critici die op het festival aanwezig waren.

De uitslag verschilt sterk met die van de jury. Die gaf de Gouden Palm aan de film I, Daniel Blake van regisseur Ken Loach, een film die nauwelijks in de toplijstjes van de critici staat. Ook de winnaars van de prijzen voor beste acteur, actrice en regie behoren volgens de journalisten niet tot de beste films van Cannes dit jaar.

Toni Erdmann had volgens de critici bekroond moeten worden als beste film en voor beste regie. De bitterzoete tragikomedie, waarin de Nederlandse actrice Hadewych Minis een bijrol speelt, vertelt over een vader die tijdens een spontaan bezoek aan zijn dochter, die in het buitenland werkt, merkt hoe ongelukkig zij is. Hij besluit haar te helpen door met zijn alter ego Toni Erdmann haar leven op een positieve manier te gaan ontregelen.

Scenario

De thriller Elle van Paul Verhoeven had, als het aan de critici lag, bekroond moeten worden voor beste scenario en beste vrouwelijke hoofdrol. In de film speelt Isabelle Huppert een succesvolle vrouw die wordt verkracht en op zoek gaat naar de dader. Zowel Toni Erdmann als Elle werden door de jury van het festival genegeerd.

Volgens de critici is de slechtste film van het festival The Last Face van regisseur Sean Penn. Het drama vertelt over twee artsen (Javier Bardem en Charlize Theron) tussen wie de liefde opbloeit terwijl zij mensenlevens proberen te redden in Zuid-Sudan. Ook de verfilming die regisseur Steven Spielberg maakte van De Grote Vriendelijke Reus van Roald Dahl behoort volgens de enquete onder de critici tot de slechtste films die in Cannes te zien waren.

Je hebt cookies uitgeschakeld en kunt om die reden niet reageren