ADE en Buma Cultuur luiden noodklok voor elektronische muziek
De Nederlandse elektronische muziekindustrie verkeert door de coronacrisis in zwaar weer. De branche is in gevaar en zonder steun van de overheid ziet het er niet goed uit, stellen het Amsterdam Dance Event (ADE) en Buma Cultuur.
Hoewel andere culture instellingen in Nederland de afgelopen maanden open waren, zijn nachtclubs al sinds maart gesloten. Daar heeft de sector last van. "Clubs hebben een belangrijke rol: zij vormen de kraamkamer van het Nederlandse talent. Dat komt tot bloei en volwassenheid in de clubs. Het Nederlandse nachtleven wordt vooralsnog geen enkel perspectief geboden en dat wat we in 25 jaar hebben opgebouwd, dreigt in slechts enkele maanden volledig te verdwijnen", aldus Jan-Willem van de Ven, die met Meindert Kennis de tweekoppige directie van ADE vormt.
Ook de geannuleerde festivalzomer heeft grote gevolgen, vult Meindert Kennis aan. "Van de bijna 400 festivals in 2019, heeft 95% geen vervolg gekregen dit jaar. Terwijl organisatoren als ID&T aangeven dat zij 80% van hun inkomsten binnenhalen in de zomermaanden."
Volgens Frank Helmink, directeur van Buma Cultuur dat in 1996 aan de basis stond van ADE, is het te laat om te zeggen dat het "5 voor 12" is. "Een branche, waarin honderden miljoenen worden omgezet, ligt volledig op zijn gat. Eén conclusie is duidelijk: de elektronische muziekindustrie heeft voortdurende steun nodig om dit te overleven. En die steun moet er volgens ons ook komen. Je kunt en mag niet het succesvolste muzikale exportproduct aan de kant schuiven."