Onderzoek: jongeren gaan meer lezen door verhalen bij games
Door bij games extra leesverhalen aan te bieden gaan jongeren meer lezen. Dat is de uitkomst van een pilot van de Stichting Lezen met het doel meer jongeren in de boeken te krijgen. De eerste resultaten worden vrijdag bekendgemaakt.
Schrijvers Ronald Giphart en Margje Woodrow schreven verhalen die geïnspireerd waren op de populaire game Assassin's Creed Valhalla. Jongeren konden deze downloaden via een speciale app. Dit gebeurde tijdens de pilot ruim 75.000 keer. Vier op de tien jongeren zeggen na het lezen van deze specifieke verhalen gestimuleerd te zijn om ook meer andere boeken te gaan lezen.
De verhalen in de app werden opvallend goed beoordeeld. Ruim 90 procent van de lezers stelt positief te zijn over de verhalen. Een meerderheid van de ondervraagde jongeren zegt vaker dit soort verhalen te gaan lezen als er meer worden aangeboden.
Tegengestelde belangen
Het experiment was een samenwerking van de Leescoalitie, een aantal organisaties die proberen lezen in Nederland te bevorderen, en gameontwikkelaar Ubisoft. De partijen zijn heel trots met het resultaat en gaan kijken hoe het succes een vervolg kan krijgen.
"De resultaten overtreffen mijn verwachtingen", aldus directeur Eveline Aendekerk van boekenkoepel CPNB. "Het verenigen van de werelden van gaming en literatuur op deze niet eerder vertoonde schaal vergde veel moed van alle partijen, omdat de belangen tegengesteld lijken te zijn: het gevecht om de aandacht van jongeren. Maar alle betrokkenen geloofden in het hogere doel: jongeren die steeds minder lezen in hun eigen belevingswereld laten ervaren dat lezen plezier geeft."
Laatst gewijzigd op: 3 jaar geleden