logo songteksten.net

Sterren verdienen aan stadionconcert

AMSTERDAM - Het stadionconcert is in tijden van afnemende cd-verkopen en lage vergoedingen voor streaming dé manier geworden voor zangers om geld te verdienen. Ook festivals bieden een manier om de bankrekening te vullen. Anouk kreeg naar verluidt in 2015 200.000 euro voor haar optreden op Pinkpop, een record.

Vrijdag en zaterdag is de Amsterdam ArenA weer het domein van feestende mensen als De Toppers daar hun concerten geven. Al jaren geeft het samenwerkingsverband van dit jaar René Froger, Gerard Joling, Jeroen van der Boom en Jan Smit tussen de twee en vijf concerten in het stadion, waar per keer zo’n 65.000 mensen op afkomen.

De Toppers hebben dus op het oog goud in handen. Met ticketprijzen die tussen de 45 en 75 euro liggen, halen ze zeker 3 miljoen euro per avond op. Nu kost de huur van de ArenA ook het nodige, om nog niet te spreken van de overige kosten voor personeel en bij De Toppers gaat ook veel geld naar zaken als decorbouw en kostuumontwerp.

Kerstconcerten

In de ArenA worden bovendien de nodige maatregelen genomen om de akoestiek te verbeteren. "Dat hadden we bij onze kerstconcerten in Ahoy niet nodig’’, vertelt uitvoerend producent Annejorie Hegge. Daarnaast zijn er ook nog beveiligingskosten, die de laatste jaren fors hoger zijn geworden.

Het succes van het Toppers-model blijkt wel uit de navolging van andere artiesten. Guus Meeuwis doet met zijn Groots met een zachte G-concerten bijvoorbeeld hetzelfde. En dan zijn er ook nog concertreeksen als Symphonica in Rosso, Vrienden van Amstel Live en Night of the Proms.

Toch moet je al een grote naam hebben om aan een stadionconcert te kunnen beginnen. Hegge: "Als je als artiest eraan begint moet je eigenlijk weten dat je het stadion uitverkoopt. En ik zou je begroting zo maken dat je al bij een halfvol stadion quitte speelt.’’

Je hebt cookies uitgeschakeld en kunt om die reden niet reageren